«     PROFIL  |   CESTOVÁNÍ/AKCE  |   FOTOGALERIE  |  SHOW  |   ODKAZY   KONTAKT
Lonely Planet 3rd edition 2004

Korsika (GR20) 2007

29.6. - 22.7.2007: přechod Korsiky od jihu na sever po GR20 (13dní) a následná okružní jízda po pobřeží včetně jednodenní plavby na mořských kajacích

© Michal Harsa, září 2007

Tento popis si nečiní nárok na absolutní přesnost ani úplnost a odráží stav k červenci 2007. Cílem je informovat a pomoci v plánování komukoliv, kdo má zájem se na Korsiku/GR20 vypravit.

Obsah



Praktické informace
    Korsika v kostce
    Mapy a průvodce
    Doprava a trajekt
    Podnebí/Kdy jet
    Ubytování/nocování
 

GR20/přechod Korsiky
    GR20 popis, etapy
    GR20 netradičně
Pisa
Korsika (postřehy z cesty)




Praktické informace    



Korsika v kostce

Korsika je nevelký francouzský ostrov ve středozemním moři. Je široký nejvíce 80km (západ-východ) a na délku (sever-jih) má cca 180km. V těsném sousedsví na jihu se nachází větší italský ostrov Sardinie. Hlavním správním střediskem Korsiky je městečko Ajaccio a na ostrově žije přibližně 260.000 obyvatel. Tento počet však v letní sezóně navýší množství turistů jak z Francie tak i odjinud, kteří si Korsiku vybírají za cíl své dovolené. Lonely Planet Corsica map

Hlavními motivy obvykle bývají:

Bastia (postcard R.Palomba) Pobřeží Korsiky (postcard C.Moirenc)

Na Korsice se hovoří běžně francouzsky, avšak místní používají i svůj dialekt korsičtinu (Corsu) nebo italštinu. Je to spojeno s historickým vývojem a stále poměrně živým nacionalistickým korsickým povědomím a separatistickým hnutím. Oproti minulosti však v současné době akce extrémních nacionalistů nepředstavují pro návštěvníky naštěstí reálné riziko. Co se dorozumění týká, může být občas problém se znalostí či ochotou se domluvit anglicky a to i v turistických oblastech.


Mapy a průvodce

Průvodce Korsika - Nejkrásnější turistické trasy, Klaus Wolfsperger, nakladatelství FREYTAG & BERNDT Wien a KLETR Plzeň v červnu 2001 Korsika - jih - mapa IGN74 1:100.000 Korsika - sever - mapa IGN73 1:100.000 Cicerone: GR20 – Corsica
The High Level Route by Paddy Dillon Více informací o Korsice a specifických aktivitách lze nalézt v bezpočtu tištěných průvodců a to jak v češtině tak cizojazyčných. Kromě obecně zaměřených průvodců (např.
Lonely Planet, Rough Guide) existují i specializované, například pro vysokohorskou turistiku na Korsice. Kratší túry výborně popisuje Průvodce Korsika - Nejkrásnější turistické trasy ([1] Klaus Wolfsperger, nakladatelství Freytag & Berndt Wien a Kletr Plzeň 2001; 50 návrhů túr po pobřeží i v horách Korsiky, přesné mapky, fotografie, obtížnost, kapesní formát). Přechod celé Korsiky po GR20 pak kupříkladu GR20 – Corsica The High Level Route (Paddy Dillon, nakladatelství Cicerone Press UK)

V současné době není problém ani zakoupit (či si nechat zaslat) před odjezdem podrobné turistické mapy. My jsme s úspěchem vystačili s turistickými mapami v měřítku 1:100.000 od IGN – mapa č. 73 (sever; Bastia, Corte) a mapa č. 74 (jih; Ajaccio, Bonifacio). Lze je nalézt i nascanované zde.

Navíc na Internetu lze nalézt zdarma nepřeberné množství cestopisů z Korsiky, fotografií či rad a tipů. Namátkou několik odkazů:


Doprava a trajekt

Pokud se z nějakých důvodů nerozhodnete na Korsiku letět, jet stopem nebo nechat dovézt cestovní kanceláří, pak je jistě nejlepším způsobem jak se tam dostat a pohybovat vlastní auto.

Na ostrov vás převeze trajekt z jednoho z mnoha přístavů ve Francii nebo Itálii. Vše závisí na tom, odkud, kam a jak rychle potřebujete. Trajekt trvá od několika málo hodin (super rychlé přes den) až po mnohahodinové (přes noc). Obvyklou i cenově příznivou variantou je trajekt Livorno (Itálie) – Bastia (Korsika). Do Livorna to je například z Prahy 1130km a trasu lze zvládnout za 12 hodin jízdy. Kromě nákladů na palivo je nutné připočítat i poplatky jako rakouská dálniční známka (7,60EUR na 10 dnů), poplatek za průjezd průsmykem Brenner (8EUR průjezd) a poměrně vyšší poplatky za italské dálnice (cca 32EUR jedna cesta Brenner-Livorno). Aktuální informace na ViaMichelin.

Trajekt CorsicaFerries

Odkazy na lodní společnosti zajišťující přepravu na Korsiku:

Lístek lze sice zakoupit přímo v přístavu v kanceláři té které společnosti, nicméně je výhodnější si zakoupit lístek na konkrétní datum a čas předem. Jen tak můžete mít jistotu, že se na konkrétní trajekt dostanete a také nemálo ušetřit. Lístek lze zakoupit online přes Internet nebo přes zprostředkovatele (cestovní kancelář v ČR). Nejjednodušší to je online pokud vlastníte společností akceptovaný typ platební karty. Stačí si pak vytisknout potvrzenou a zaplacenou rezervaci s čárovým kódem. My jsme využili online rezervaci pro Corsica Ferries a vše proběhlo naprosto hladce. V přístavu již není potřeba nikam chodit či potvrzovat, stačí jen při vlastním naloďování nechat pracovníky nascanovat váš čárový kód. Většinou přijdou sami při čekání ve frontě na nalodění nebo nejpozději při vjezdu na loď.

Platí se za převážené osoby a typ automobilu (i délka či výška může ovlivnit cenu). V případě nočních přejezdů si lze připlatit za lodní kabinku pro přespání. Nicméně není ani třeba, pokud si vezmete karimatku a spacák, pohodlně se vyspíte buď na palubě, nebo ve vnitřních prostorách. Není to nic neobvyklého a dělá to tak mnoho cizinců i místních. Lodní společnosti také často nabízejí systém slev a Jackpotů, ve kterých se je občas těžké vyznat. Takovéto lístky jsou mnohdy podstatně levnější, ale mají samozřejmě i svá omezení (např. nemožnost storna, změny termínu za vyšší poplatek apod.). Základním principem nicméně zůstává, že čím dříve lístek kupujete a čím "nepopulárnější" čas odjezdu, tím více můžete ušetřit. O žádné losování tedy v pravém slova smyslu už po zakoupení lístku nejde, snad jen že takovýchto lístků je údajně omezený počet a tak vám nemusí už být při rezervování cenově výhodný lístek nabídnut (nicméně zkuste znovu o něco později, ze zkušenosti to je občas jen otázkou prapodivného marketingového algoritmu rezervačního systému).

Pro ilustraci jsme za automobil 4-5m dlouhý a 2 lidi při rezervaci 2,5 měsíce předem pro červencový termín platili za trajekt Livorno-Bastia (18:30-22:30) 71EUR a zpět (23:55-7:00) 66EUR, tedy celkem 137EUR.

Na trajektu ve dne Auta uvnitř trajektu Na trajektu v noci

Najetí do několikapatrového trajektu už bývá jen nepříliš obtížným zakončením celého procesu nalodění. Po zaparkování si vezměte všechny věci, co po dobu plavby můžete potřebovat, protože musíte automobil opustit. Přístup k zaparkovaným automobilům v průběhu plavby pak již není možný! Na palubě jsou restaurace, místa k sezení, toalety někde i sprchy. Na vnější palubě lze sedět v lehátkách, nicméně pokud nejste patřičně oblečeni mořský vítr vás po nějaké době asi zažene do vnitřních prostor.

Silnice na Korsice

Vlastní řízení na Korsice pak nepředstavuje žádný zvláštní problém. Silnice jsou relativně úzké a klikaté, horské občas v horším stavu, ale nic co by normální řidič nemohl zvládnout. V sezóně u moře je třeba dávat pozor na děti a chodce v obcích, u kempů a pláží. Obecně platné je i nic cenného v autě viditelně nenechávat. Benzinové stanice se vyskytují hojně, snad jen před cestou do vnitrozemí či hor nezapomenout zkontrolovat, aby nádrž nebyla příliš prázdná.

Stopování na krátké vzdálenosti není obtížné a obzvláště v horách vás kdekdo ochotně vezme. Horší (osobní zkušenost) to bývá v případě přesunu na delší vzdálenost v turistických oblastech. Turisté často jen popojíždí z jednoho městečka či pláže k druhému a většinou mají plné auto zavazadel a krámů z pláže. Také je nutné být připraven na eventualitu, kdy člověk skončí uprostřed "pustiny" v poledním žáru.

Stopování na Korsice

Autobusová doprava mezi většími městečky docela funguje (několik málo spojů denně, omezení přes svátky a víkendy), i když není úplně snadné zjistit, kde se nachází zastávka. Nejlépe se doptat místních. Do odlehlejších vesnic zajíždí autobus zpravidla spíše jen jednou denně (pokud vůbec) nebo je nutno využít taxi či soukromý minibus.

Na Korsice je pouze omezená železniční síť. Zato již něco pamatuje a prochází úžasnou krajinou v převážně horském terénu a tak cestování vlakem může být zážitek sám o sobě.

Užitečný odkaz na autobusové a vlakové jízdní řády na Korsice a francouzké dráhy.


Podnebí / Kdy jet

Průvodce běžně uvádějí květen až říjen jako měsíce příhodné pro cestování na Korsice. Vše samozřejmě záleží na aktivitách a preferencích. Zatímco teplotně nejpříznivější měsíce červenec a srpen trpí největší záplavou turistů (francouzské školní prázdniny), na jaře či na podzim je počet turistů snesitelný a počasí také vcelku přijatelné. Od poloviny srpna do konce září počítejte s vyšší frekvencí odpoledních bouřek.

Mějte na paměti, že v horských oblastech je podnebí o poznání drsnější. Časté jsou silné větry a bohaté dešťové nebo sněhové srážky. V nejvyšších polohách GR20 zůstává sníh údajně až do půlky června. Patřičně se proto na přechod vybavte.

Déšť a mlha Slunečný den

Z vlastní zkušenosti (přechod GR20 prvních 14dní v červenci a následný týden pobytu) bylo počasí ideální, jen zhruba den a půl mlha a déšť. Jinak sluníčko (někdy až moc) či polojasno. Každopádně jsme i tak ocenili v horách při přechodu teplé oblečení, čepici, rukavice a dobrý spacák. U moře pak přejezdy zpříjemnila klimatizace v autě. S ohledem na množství lidí bych ale příště upřednostnil asi spíše červnový termín, byť i za cenu náročnějšího přechodu GR20.

Pro ilustraci poslouží tabulka podnebí v městečku Ajaccio na pobřeží s průměrnými hodnotami dle dlouhodobých měření (zdroj [1]).
Měsíc I. II. III. IV. V. VI. VII. VIII. IX. X. XI. XII. Rok
Vzduch max.°C 13 14 16 18 21 25 27 28 26 22 18 15 20
Vzduch min.°C 3 4 5 7 10 14 16 16 15 11 7 4 9
Voda °C 13 13 13 14 16 20 22 23 22 20 17 15 17
Deštivé dny 10 9 10 8 5 3 1 2 5 8 11 10 82

Sezónnost určuje i nabídku služeb. Například pozdní podzim, přes zimu a brzo na jaře je většina ubytovacích zařízení mimo provoz nebo funguje v silně omezeném režimu. Na druhou stranu v hlavní sezóně může být obtížné sehnat na konkrétním místě cenově přijatelné ubytování a v kempech hůře seženete hezké místo.


Ubytování/nocování

Na Korsice se dá najít spousta většinou hezkých kempů (u moře i vnitrozemí) a tak je stanování příhodným způsobem ubytování. Kempy mívají solidní zázemí – sprchy s teplou vodou (většinou bez nutnosti žetonů), umývárnu, toalety (většinou evropské někdy mix s tureckými), pitnou vodu, přidružený bar nebo miniprodejnu a bývají čisté a udržované. Zvláště u těch u moře se v nich kromě běžných uživatelů na pár nocí setkáte i s těmi, kdo zde ve velkých stanech tráví celou dovolenou. Obvyklá cena za noc 15-20EUR (1 stan, 2 dospělí, auto, taxy). Stanování "nadivoko" není oficiálně povolené. Většinou ve vnitrozemí narazíte také na "gites d’etape", což jsou ubytovny mnohdy i s místem na stany, využívané nejen turisty.

S jinými zařízeními (hotel, pension, B&B, ubytování na farmě) na Korsice nemám zkušenosti.

V horách (většinu pokrývá národní park PNRC) je možné přespat v:

  • horských útulnách ("Refuges") za 9,50EUR/osoba
  • nebo ve vlastním stanu v těsném okolí útulen ("Bivouac Aménagé") za 4EUR/osoba (za stan se již nic extra neplatí).

[2009] POZOR ZMĚNA! zdá se, že od roku 2009 je na GR20 nutné si zarezervovat/koupit spaní předem buď online nebo v informačních centrech. Týká se jak Refuges tak i stanů! Více na www.parc-corse.org.

O refuge se stará přítomný správce, mnohdy lze zakoupit i omezený sortiment potravin (sýr, salám, jednoduché teplé jídlo jako špagety, studené pivo!! [0,5l 5eur]) vynášený z údolí. Platí se v naprosté většině případů hotově, takže mějte na delší přechod dostatek hotovosti s sebou! Zaplatit byste měli sami od sebe, dostanete na to potvrzení. Obvykle večer správce stejně obejde ubytované i stanující v rámci kontroly.

Refuge de Tighjettu Refuge de Prati Refuge D'Ortu di u Piobbu

Refuges jsou velmi jednoduché, většinou kamenné budovy bez elektřiny s jednoduchými palandami na spaní a kuchyňkou. Nečekejte tedy horské chalupy, jako jste třeba zvyklí z Rakouska nebo u nás. Na druhou stranu poskytují vše, co nenáročný člověk v horách potřebuje. Výhodou spaní v refuges je, že s sebou nemusíte tahat stan. U některých refuges jsou trvale postaveny stany obhospodařované správcem jako alternativa ke kamenné budově. Větší skupiny by měli zvážit rezervování míst dopředu (viz. kapacita lůžek jednotlivých refuges).

V rámci Bivouac Aménagé si můžete postavit stan někdy v bližším či vzdálenějším (běžně cca do 100m) okolí refuges dle vašeho výběru. Používané plácky snadno poznáte, občas je třeba počítat s nepříliš rovným terénem, správce může stanování patřičně usměrnit. Přestože jsou místa pro stany situovány většinou mimo návětrné strany, občas může i silně foukat. Vezměte s sebou tedy stan schopný zvládnout takto středně těžké podmínky.

Bivac/Refuge d'Usciolu Bivac de Ciottolu di i Mori Refuge de Pietra Piana

Ať už jste ubytováni v refuge nebo ve stanu, jsou na místě k dispozici venkovní sprcha (studená za zástěnou, někde solární ohřívání), WC (většinou turecký), pitná voda, často odpadkový koš i venkovní erární plynový vařič s bombou. Pozor, "kuchyňku" v refuges by měli využívat jen tam ubytovaní!

V národním parku se zásadně nesmí stanovat mimo vyhrazená místa (např. u zmíněných refuges) ani rozdělávat oheň. Podél trasy GR20 je jen málo vyhrazených nouzových tábořišť mimo refuges, kde je eventuelně možné oficiálně přespat


GR20 / přechod Korsiky    



Lonely Planet: Corsica routes and walks map

Možné trasy

Pokud se rozhodnete uskutečnit několikadenní přechod hor po značených cestách, máte na výběr z několika možností:

  • Částečný nebo úplný přechod Korsiky po GR20 (GR = "grandes randonnées"; trasa číslo 20 z řady francouzských dálkových a horských tras).
  • Mare e Monti - lehčí trasy od moře do hor na západním pobřeží. Dvě varianty NORD (10dnů) a SUD(5dnů)
  • Mare a Mare - lehčí trasy spojující západní a východní pobřeží. Varianty NORD (10dnů), CENTRE (7 dnů), SUD (5 dnů)

Většina tras prochází národním parkem Parc naturel régional de la Corse (PNRC).

Odkazy:

My jsme uskutečnili úplný přechod GR20 za 13 dní a proto se další popis věnuje pouze této proslulé horské trase.


GR20

GR20 je 160km horská turistická trasa procházející ostrovem po celé délce od severu k jihu. Je celkem jedno jakým směrem trasu projít.

Trasa GR20

Hory jsou nádherné, trasa je to hezká a stojí za to. A když už se tam vypravit, tak ji projít celou. Nicméně protože je GR20 poměrně známá, odpovídá tomu i zvýšený počet lidí, co lze cestou, respektive v místech stanování, potkat. Zvláště v letní sezóně. Přestože to v našem případě (začátek července 2007) nebylo tak hrozné, stojí za zvážení zvolit raději jarní období či brzký podzim. Ti, kdo mají raději opuštěnější hory, to ocení.

Orientace a značení je dobré. Značky jsou typické dva bílo-červené pruhy, občas mužíci. Jde se většinou po vyšlapané stezce. Jen v některých partiích je náročnější horský terén jako chůze po velkých kamenech či suťovisku - například Tighiettu - Haut Asco nebo úsek "alpine variant" Coll de Bavella - údolí Ref d' Asinao. Přijištění (ocelové lano) a žebříků je tam minimum (cca 2 úseky).

Obtížnost je střední. A to především pro mnohá převýšení a celkovou délku trasy (několik dnů). Obzvláště, pokud se jde "natěžko" s batohy. Předpokládá se dobrá fyzická kondice a vybavení, ale jinak nic, co by člověka zvyklého pohybu ve vysokých horách překvapilo. Ani v létě nepodcenit připravenost na špatné počasí. Mimo sezónu, na jaře a na podzim, pak být připraven na sníh a drsnější podmínky.

Hodí se trekové hole, větruodolný stan, hodně krému na opalování - v létě za hezkého počasí to přes den pěkně pálí. Samozřejmostí jsou dobré boty.

Spaní je oficiálně možné pouze na vyhrazených místech v jednoduchých útulnách (Refuges) nebo stanech opodál. Rozmístění Refuges tím pádem do značné míry určuje jednotlivé denní etapy.


Obtížnější partie na GR20 - žebřík GR20 - louky

Typické etapy (orientační časy)

  • 1: Calinzana - Ortu di u Piobbu – 6h 30
  • 2: Ortu di u Piobbu - Carozzu - 7h
  • 3: Carozzu - Ascu Stagnu - 6h 10
  • 4: Ascu Stagnu - Tighiettu - 6h
  • 5: Tighiettu - Ciottulu di i Mori - 4h
  • 6: Ciottulu di i Mori – Manganu - 8h
  • 7: Manganu - Petra Piana - 6h 30
  • 8: Petra Piana - l’Onda- 4h 50
  • 9: L’Onda - Vizzavona - 6h 05
  • 10: Vizzavona - Capanelle - 5h 15
  • 11: Capanelle - Prati – 6h 10
  • 12: Prati – Usciolu – 5h 45
  • 13: Usciolu – Asinau – 8h
  • 14: Asinau – Paliri – 7h
  • 15: Paliri - Conca - 5h

Na můj vkus je často rozmístění Refuges nešikovné. Za dlouhých letních dnů by se hodily o něco delší denní túry, ale spojit dvě dohromady je už zase poměrně moc.

Zdá se, že pokud má někdo na GR20 jen týden, chodí většinou severní část (Vizzavona - Calenzana). I z naší zkušenosti jsme v jižní části (Conca - Vizzavona) potkávali na GR20 méně lidí.

Výškový profil trasy GR20:
GR20 výškový profil Ref: http://4.bp.blogspot.com/_U00nl__hiSI/SI4taruNwAI/AAAAAAAABIk/-0lVUQDxYKk/s1600-h/gr20altitude.jpg



GR20 netradičně

Ti, kterým by "obyčejný" přechod po GR20 nestačil, mohou zvážit některou z následujících alternativ:


Pisa 30.6. 2007 ITflag



Pisa Cestu na nebo z Korsiky si lze zpestřit nějakou zastávkou. Při trajektu z Livorna lze navštívit například toskánské městečko Pisa, které je při cestě 25km od Livorna.

Vcelku obyčejné městečko proslavila především Šikmá věž v Pise, která se spolu s dalšími stavbami jako Baptisterium, katedrálou Doumo a hřbitovem Camposanto nachází v komplexu Campo dei Miracoli (Pole zázraků) přímo ve městě cca 25minut pěšky od hlavního železničního nádraží v Pise. V sezoně se je nutno připravit na množství turistů přicházející si prohlídnout tyto středověké památky zapsané na Seznamu světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO.

Do komplexu památek (travnaté "náměstí") je vstup zdarma, pro vstup do jednotlivých objektů je však nutno zakoupit vstupenku (různé kombinace objektů). Samotná šikmá věž byla pro návštěvníky znovu otevřena v roce 2001, avšak na rozdíl od ostatních objektů jsou u ní pro vstup stanovené kvóty a přesný čas návštěvy ve 20min intervalech. Může se tedy stát, že vám při kupování bude nabídnut čas ke vstupu až za několik hodin. Pokud máte na návštěvu města respektive komplexu například ne více jak 3-4 hodiny (což bohatě stačí), pak doporučuji zakoupit vstupenky buď předem (informace www.opapisa.it) nebo vlastní věž vynechat a spokojit se s prohlídkou některých z ostatních objektů nebo jen prohlídkou zvenčí.


Korsika (postřehy z cesty) 1.7. - 22.7. 2007 FRflag Corsica_unofficial_flag



My jsme zvolili kombinaci hor (úplný přechod GR20 od jihu na sever, v našem případě za 13 dní) a následný poznávací okruh autem po Korsice a moře.

Hory (GR20) [13dní 2.7.-14.7.2007]

Naše trasa:
Den Datum Odkud Přes Kam Přibližné stoupání
[hodinky]
Přibližné klesní
[hodinky]
Hrubý čas
[vč. siesta a přestávky]
1 2.7.2007 Conca   Ref. de Paliri 911 359 10:44
2 3.7.2007 Ref. de Paliri Col de Bavella
alpine variant
Ref. d' Asinao 1.096 717 9:48
3 4.7.2007 Ref. d' Asinao   Ref. D' Usciolu 1.797 1.612 8:58
4 5.7.2007 Ref. D' Usciolu Ref. de Prati Col de Verde kemp 750 1.072 9:45
5 6.7.2007 Col de Verde kemp Ref. de Capannelle Vizzavona 782 1.054 9:16
6 7.7.2007 Vizzavona   Ref de l'Onda 884 561 7:29
7 8.7.2007 Ref de l'Onda Ref de Petra Piana Ref. de Manganu 1.280 1.062 11:49
8 9.7.2007 Ref. de Manganu   Col de Vergio
(resort plac)
410 528 7:58
9 10.7.2007 Col de Vergio
(resort plac)
odpoledne nalehko
Paglia Orba 2525 m.n.m
Ref. de Ciottulu di i Mori 1.100 688 7:10
10 11.7.2007 Ref. de Ciottulu di i Mori   Ref. Tighiettu 366 617 6:13
11 12.7.2007 Ref. Tighiettu Haut Asco Ref. de Carrozzu 1.115 1.414 10:33
12 13.7.2007 Ref. de Carrozzu   Ref. d'Ortu di Piobbu 787 604 7:07
13 14.7.2007 Ref. d'Ortu di Piobbu   Calenzana 171 1.067 5:10
11.448 11.354


Okružní jízda, moře [8dní 15.7.2007-22.7.2007]

Korsické pláže Mořský kajak

  • Autem okolo celé Korsiky, spaní v kempech na pobřeží.

  • Moře skutečně úžasný, barva neuvěřitelná.

  • Půjčení jednomístního mořského kajaku (ale bez kormidla) v St Florent nás stálo 35EUR na osobu a den. V Cors'Kayak se sice nejdříve ošívali nám ho půjčit na samostatnou cestu a vyžadovali jakousi licenci (?), ale když jsme byli neústupní a tvrdili, že víme co chceme, tak nám ho nakonec půjčili. Možná jen chtěli udat svého placeného průvodce. Vyjeli jsme na celý den podél pobřeží kolem místního majáku na zapadlou pláž za městem. Zpočátku byl trochu rušivý provoz motorových člunů u města. Ideální by bylo mít kajaky vlastní a vybrat nějaké skutečně opuštěné pobřeží. Též se vyplatilo mít s sebou tažný provaz, když už jeden nemohl.

  • Toulání se městy a vesničkami, kavárny a víno.

  • Porto Vecchio, Bonifacio, Sartene, Propriano, Ajaccio, Porto, Les Calanques, Calvi, Ile Rouse, St Florent, Cap Corse, Bastia


Fotky