«     PROFIL  |   CESTOVÁNÍ/AKCE  |   FOTOGALERIE  |  SHOW  |   ODKAZY   KONTAKT
pulitr (zdroj:www.maturita.cz)

P.I.V.O.

seriózní pivní experiment rozpoznání značek piva

Dne 26.8.2003 se na detašovaném vědeckém pracovišti ve Frankfurtu a.M. uskutečnil (mimo jiné) průlomový vědecký pivní experiment.

Zcela náhodně byli z dospělé mužské populace České republiky vybráni tito jedinci: Michal Harsa, Otto Hartvich a Jiří Krutil jako Experimentátoři. Leoš Janík pak zastával funkci Komisaře a přebral tak kontrolu nad tímto řízeným experimentem.

Z pozvánky: "P.I.V.O. (Prave Investigativni Vedecke Objevovani) proveri vasi, mnohdy falesnou (jak se jiste ukaze), jistotu v rozpoznani kvalitniho pivniho produktu. Experiment bude spocivat v predlozeni a poziti nekolika vzorku pivnich patoku, pricemz vasim hlavnim ukolem bude, priradit jednotlive vzorky k jednotlivym znackam. ... Soutez mimo: donest co nejbizarnejsi znacku piva s sebou!"

Kruťákova pivní anketa

Před vlastním experimentem byly naše teoretické znalosti prověřeny Kruťákovou pivní anketou.

Metodika výzkumu

Bylo pořízeno 10 různých značek piva, ze kterých se později vytvořilo 12 anonymních testovacích vzorků. Dvě značky se tedy mohly objevit ve vzorcích 2x, případně jedna značka 3x. Pořadí a opakování záviselo zcela na vůli Komisaře. Každý Experimentátor požil všech 12 vzorků ve 12 rundách postupně za sebou. Experimentátoři požívali každou rundu společně. Obsah vzorků v jedné rundě byl pro všechny Experimentátory stejný. Typický, cca 2dcl vzorek byl předkládán v průhledné, vždy znovu vymyté sklenici. Vzorek bylo možno zkoumat všemi smysly. Svůj názor Experimentátor zanesl do obdrženého formuláře a mohl se ke svým předešlým odhadům vracet (nikoliv však znovu ochutnávat) a měnit je. Experimentátoři byli předem obeznámeni o jaké značky piva půjde, avšak předem "netrénovali", takže museli vycházet jen ze svých předchozích zkušeností. Na závěr ještě dodávám, že šlo o lahvová piva (pouze 1x plech), která byla stejně vychlazená.

Značky piva

Pilsner Urquell Značka: Pilsner Urquell
Typ: 12, světlý ležák
Kód: A
Výrobce: Plzeňský Prazdroj, a.s.
www: www.pilsnerurquell.cz
Pito Značka: Pito
Typ: světlé nealkoholické pivo
Kód: B
Výrobce: Budějovický Měšťanský Pivovar, a.s.
www: www.samson.cz
Gambrinus Značka: Gambrinus
Typ: světlé výčepní
Kód: C
Výrobce: Plzeňský Prazdroj, a.s.
www: www.gambrinus.cz
Radegast Klasik Značka: Radegast Klasik
(LSP - Levné Supermarketové Pivo)
Typ: světlé výčepní
Kód: D
Výrobce: Městský Pivovar Platan, s.r.o. (pro Plzeňský Prazdroj, a.s.)
www: www.pivo-platan.cz
Braník Značka: Braník
Typ: světlé výčepní
Kód: E
Výrobce: Pražské Pivovary, a.s.
www: www.prazskepivovary.cz
Bernard Značka: Bernard
Typ: světlý ležák
Kód: F
Výrobce: Rodinný pivovar Bernard, a.s.
www: www.bernard.cz
Staropramen Značka: Staropramen
Typ: světlé výčepní
Kód: G
Výrobce: Pražské Pivovary, a.s.
www: www.prazskepivovary.cz
Kozel Značka: Kozel
Typ: světlé výčepní
Kód: H
Výrobce: Plzeňský Prazdroj, a.s.
(pivovar Velké Popovice)
www: www.beer-kozel.cz
Binding Značka: Binding Roemer Pils
Typ: světlé výčepní
Kód: I
Výrobce: Binding-Brauerei AG
www: www.binding.de
Licher Značka: Licher
Typ: světlé nealkoholické pivo
Kód: J
Výrobce: Licher Privatbrauerei
www: www.licher.de

Hodnocení Experimentátorů

MICHAL - 5 z 12 (42%)
vzorek/značka A B C D E F G H I J názor realita trefa
01           X         F F ano
02   X   o         o X D G  
03   X           o X   I H  
04         o   o o     G D  
05   o   o           o D E  
06 o         o     o   H H ano
07 X                   C A  
08           X         F I  
09       X o           E C  
10   X                 B B ano
11 o                   A A ano
12                   X J J ano

OTTO - 4 z 12 (33%)
vzorek/značka A B C D E F G H I J názor realita trefa
01           o   X     H F  
02       X o   o o     D G  
03     X     o         C H  
04     o       X       G D  
05 X                   A E  
06     X     o         C H  
07           X         F A  
08   o             X   I I ano
09         X         X E C  
10   X                 B B ano
11 X                   A A ano
12                   X J J ano

KRUŤÁK - 2 z 12 (17%)
vzorek/značka A B C D E F G H I J názor realita trefa
01 zlaté, mírně hořké o   o     X         A F  
02 smrdí, bílá pěna         o   X       E G  
03 německé               X o o I H  
04 hustá pěna, ...       X             G D  
05 trochu smrdí...         X     o o o H E  
06 slabé, nevýrazné       o       X     D H  
07 hořké, dobré X                   A A ano
08                 X   J I  
09     X       o o     C C ano
10   X       o         F B  
11 X   o               C A  
12   o               X B J  

X - silnější preference
o - slabší preference

Výsledek experimentu

Závěry ať si udělá každý sám. Všem, kteří stále trvají na tom, že značky piva (a kvalitu) rozpoznají vřele doporučuji si tento test vyzkoušet na vlastní kůži.

Můj subjektivní názor je, že pro běžného konzumenta jsou piva stejné "úrovně" prakticky nerozlišitelná. Pouze výrazné odchylky (nealkoholické pivo, "kvasnicovější Bernard", dvanácka Pilsner Urquell) lze s problémy odlišit.